کد مطلب:210922 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:116

عوامل پیدایش و نشر مذاهب اربعه
در سابق گفته شد كه سیاست حفظ حكومت خلفای عباسی از ترس تلاشی به انواع وسایل متشبث شده و یكی از آن طرق مفتی تراش و انتخاب پیشوای روحانی بود با آنكه پس از شهادت حضرت ابی عبدالله حسین بن علی سیدالشهداء روحی فداه ثابت شده بود كه سیادت و روحانیت و علمیت و بسیاری از صفات فاضله مخصوص این خاندان است و جای تردید برای كسی باقی نگذاشته بود باز هم گمان می كردند اگر یك مفتی علم كنند حوائج مردم برآورده می شود غافل از این بودند كه خود آن مفتی ناچار تسلیم علم امام می شد چنانچه ابوحنیفه گفت اگر من دو سال محضر امام صادق را درك نكرده بودم همه عمرم به هدر رفته بود - معذلك به منطوق الملك عقیم سیاست ایجاب كرد برای اختفاء و پنهان داشتن علویین و مقام آسمانی امامت چند نفر شاخص را از شاگردان او برانگیزند و مقام روحانیت رسمی را به عهده ی آنها بسپارند چنانچه روحانیت در میان ملل مسیحی به انتخاب خودشان است با این تفاوت كه پاپ اعظم دربار و حكومت فائقه و سفارتخانه ها دارد و بدون نظر او كار بین المللی انجام نمی دهند.

اما خلفای عباسی از شاگردان امام صادق علیه السلام مردی را برانگیختند و مقام افناء و روحانیت علمی را به او سپردند و او را بزرگ نمودند و پس از او شاگرد دیگری تا چهار نفر به نام حنفی - شافعی - مالكی و حنبلی چهار مذهب رسمی برای اهل سنت بودند كه خوشبختانه امروز پس از دوازده قرن معلوم شد فقه جعفری مزیت و رجحان بر فقه ائمه اربعه دارد و برای آنكه آنها را هم نقض نكرده باشند در عراق و سوریه و لبنان و حتی مصر مختصر نافع و شرایع و شرح لمعه چاپ و دست مدرسین است و فقه اسلام علی مذاهب خمس چاپ شده تدریس می شود و در بعضی از ابواب مانند طلاق و نكاح و غیره فقه جعفری پیش قدم شده و آن را مستدل تر شناخته اند.

پس عوامل پیدایش مذاهب اربعه روی علم و اطلاع و تقوی و فضیلت و كمال نبوده بلكه روی سیاست عمومی عصر عمل شده است وگرنه در مدرسه جعفری كه بیست هزار شاگرد مجهز و مسلم داشت همه علوم معموله جهان تدریس شده و چیزی فروگذار نكرده و فقه جعفری در كمال اتقان و استحكام است این میدان تحقیق و تطابق و این فقه جعفری.



[ صفحه 474]